onsdag, augusti 19, 2009

Kurslitteratur i Rättskunskap

Har nu börjat sätta mig in i den litteratur jag igår fixade på skolbiblioteket. Den här litteraturen var både avsevärt mycket enklare och kortare än den som ersattes. Jag förstod varför när jag läste förordet.

"j2000 Rättskunskap & privatjuridik är ett utbildningsmaterial främst avsett för kursen Rättskunskap på gymnasiet och komvux".

Vi har alltså en av gymnasiets kursböcker som kursbok den här kursen. Inte konstigt att den kändes enkel: Stor text, bilder, diagram, begreppsförklaringar. Man kan ju läsa boken rakt upp och ner utan att stanna till för att bena upp meningarna.

Enda problemet med att boken är enkel och bra är att jag nu börjar ifrågasätta mitt beslut att inte köpa några böcker denna terminen. Jag har tröttnat på att ha massa böcker i bokhyllan som, om de ÖHT används, bara används i 5 veckor. Men de här böckerna skulle man nog faktiskt kunna använda när man ska lägga upp Lag & Rätt-avsnitten i Samhällskunskapen. Det finns massa bra övningar. Exempel från verkligheten. Den skulle kunna fungera bra att använda som lärare då SO-böckerna på högstadiet sällan innehåller nånting alls. Då kan man plocka egna övningar och grejer från en sån här bok. Hmm... Men 700 kr är väldigt mycket pengar!!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Sant... mkt användbar bok. Nu kan du ta kursen RK på gymnasiet oxå, den kan man göra riktigt intressant :)

/Sven

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: