fredag, maj 07, 2010

Baka baka kaka

Idag slutade kursen. Opponerade på varandras paper och nu ska vi bara fixa till lite smågrejer innan vi lämnar in. Nästa vecka börjar ny kurs - Läraren i dialog.

För att fira att kursen är slut eller att det är helg eller att det är vår så har jag bakat idag igen. Blev snabb-bak av lite kakor. Havrerutor med nougatöverdrag.

Recept

Ingredienser:
9 dl havregryn
2 dl strösocker
2 msk mjöl
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
300 g smält smör
½ dl sirap
ca 250 g nougat


Blanda havregryn, strösocker, mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Tillsätt sedan smör och sirap. Tryck ut smeten i en långpanna och grädda i 10 min i 200 grader. Fördela nougatbitar över den heta kakan och bre ut nougaten när den har smält. När kakan svalnat delar du den i jämna bitar.
Kakan provsmakades senare tillsammans med äppelkakan jag bakade tidigare i veckan och kaffe för Martins del och Chai Latte till mig. Martin som låg och sov på soffan medan jag dukade fram fikat verkade inte ha något emot av att bli väckt med dessa sötsaker...

1 kommentarer:

Philippa sa...

Mums! En av mina absoluta favoriter =)

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: