tisdag, augusti 07, 2012

Förbereder lite smått för bebis!

Förra veckan blev det inte så mycket jobb för min del men det passade ganska bra eftersom jag hade ett projekt hemma att ta tag i. Under våren funderade vi en del på hur vi ville inreda för bebisen som kommer. Eftersom vi har ett litet badrum och inte har tänkt ha något barnrum nu i början så skulle det som skulle fixas in i vårt sovrum. Egentligen är det ju inte så mycket som behövs så här tidigt men någon form av säng och ett skötbord skulle vi ha. Jag började leta runt efter fina skötbord som skulle kunna passa in i vårt sovrum. Märkte dock rätt fort att det främst fanns vägghängda skötbord eller ganska små som bara var plats för själva skötbädden och möjligtvis en hylla eller två under. Jag hade någon gång sett en bild på ett skötbord som var med en byrå under och låst mig vid den bilden. Då skulle vi ju dessutom få lite extra plats för bebis kläder och annat småplock. Men att hitta den typen av skötbord utan att behöva lägga uppåt 3000 kr verkade omöjligt. Tills vi började skanna av blocket lite noggrannare. Det visade sig nämligen att för ett antal år sedan fanns precis ett sådant skötbord i Ikeas sortiment och även om det nu har utgått så är det många som sitter på ett hemma som de vill bli av med. Så till och från under sommaren har jag kollat om detta skötbord finns nånstans hyfsat nära och för drygt en vecka sen dök det upp en träff bara en knapp mil härifrån. Vi åkte dit samma kväll och fick med oss det hem på en gång.


Detta blev alltså mitt projekt under förra veckan. Skötbordet var visserligen fint som det var men eftersom det skulle stå i sovrummet ville vi att det skulle följa färgskalan. Jag åkte till Ikea för att köpa in lite vitlasyr och sedan ägnades tre dagar åt att måla och montera vårt skötbord. Vi insåg också att det var dags att byta ut lådskenorna (som jag nu mer vet kallas för expansionsbeslag) eftersom det fanns fler trasiga än hela sådana. Det är väl inte den typen av detaljer som Ikea är kända för att ha bästa kvalitet på heller. Till slut vart det klart och jag lyckades till och med bogsera in det i sovrummet alldeles själv. Det som är kvar att fixa är en korg till till hyllan och sen ska jag klä korgen invändigt med något fint tyg som går överkanten ut i en  volang är tanken.

Slutresultatet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande :-)
/ Pappa

mia sa...

Bygger bo? ;) jätte fint Madde :)

Madeleine sa...

Nåt ska man ju göra hela långa dagarna :-)

Ullis sa...

Hej
Ser jättefint ut, har precis varit och köpt ett sådant idag och ska måla de vitt. Men det enda jag undrar är hur hyllan sitter fast i skötbordet!??,

Ting ;)
Mvh ullis

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: