lördag, januari 15, 2011

Ny kurslitteratur

Jag har ägnat morgonen åt att kika i kurslitteraturen för kommande kurs. Jag ska under våren läsa sista terminen i samhällskunskap som också blir sista terminen i min utbildning. Första kursen, som startar om ungefär en vecka, handlar om internationella relationer. Kan nog bli intressant. Det känns dock lite motigt med kurslitteratur på engelska i detta ämne. Den boken jag kikat i under morgonen heter The Globalization of World Politics - An introduction to international relations.

Nu har jag visserligen bara läst inledningen men jag tycker inte att språket är ett så stort problem som jag trodde det skulle bli. I och med att jag brukar ha svårt att läsa svenska fackböcker inom politik fasade jag inför en engelsk sådan. Visst är tempot på läsningen något lägre (med fördelen att jag hinner uppfatta vad jag läser) men språkligt så förklaras de flesta av de termer jag inte förstår med en gång. En svårighet kan väl bli att hitta de svenska motsvarigheterna till termerna när hemtentan så småningom ska skrivas.

1 kommentarer:

mia sa...

Kul samtidigt när det blir lite extra utmaning... plus att engelska kunskaperna förbättras ju.. :)

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: