onsdag, juni 23, 2010

Bröllopsresa, dag 1-2

Som jag nämnde i tidigare inlägg kom jag och Martin hem från vår bröllopsresa i fredags. Vilken underbar resa det var!

Vi åkte tidigt, tidigt på lördag morgon och flög sedan ner till Alghero på Sardinien. När vi steg av planet klockan 10 på förmiddagen möttes vi av sol och värme. Vi hämtade ut vår hyrbil och åkte sedan in i Alghero. Inne i gamla stan letade vi oss fram till den lägenhet vi skulle bo i under en vecka. Sedan strosade vi runt på kullerstensgatorna och vandrade ner en sväng till stranden (där vi första dagen bara vågade doppa fötterna).

Dag 2 bestämde vi oss för att åka ut till en gammal gruvstad vid kusten. Efter att ha åkt slalom upp och ner för ett berg som låg mellan oss och vårt mål var vi framme. Det visade sig att staden just var en gammal stad och den kändes knappt bebodd. Vi fick lite High Chaparall-vibbar när vi strosade fram i hettan. Vi hittade i alla fall en liten restaurang där vi intog en lunch. Lunchen blev dock lite mastigare än vi tänkt oss. Servitören kom fram för att presentera dagens specialiteter (någon meny såg vi aldrig till) och allt lät bra så långt. När maten sedan kom in började det med en tallrik med massa små musslor upplagda - vi som skulle ha pasta! - Men när musslorna var uppätna kom till vår lättnad den pasta vi trott att vi beställt. En stor tallrik fylld med hemmagjord pasta och skaldjur. Vårt enda huvudbry nu var att vi hade för oss att servitören pratat om fisk - inte skaldjur. Vi hade rätt, han hade pratat om fisk. Den kom nämligen efter pastan. En tallrik med en helstekt fisk var och ännu mer skaldjur. Här sa dock min mage stopp och fisken stoppades ner i en papperspåse för att tas med hem. Den plockades dock aldrig upp igen.

Efter vår lunch åkte vi ut till stranden som låg strax norr om staden. En fin strand som låg i en vik med berg och klippor på båda sidor. Här stannade vi resten av dagen och njöt av solen och det varma, kristallklara vattnet.