fredag, februari 26, 2010

Reflektioner från vfu

Jag har nu avverkat ungefär 2 veckor av min sista VFU-period. Det är så konstigt att det kan vara så kul att få förklara saker. Att få sätta sig ner nån minut och diskutera med en elev hur man kan se på ett problem, försöka vinkla det i någon begriplig vinkel. Visst är jag trött ibland när jag kommer hem men det finns alltid delar av dagen som är roliga och minnesvärda.

Idag har största delen av dagen ägnats åt matte-prov i alla klasser. Nästa vecka ska jag börja introducera de arbetsområden som står på tur. Det innebär:

  • Funktioner & algebra i 9:an - Har gjort upp en idé till planering för hela området och en lite mer detaljerad för de första passen. Det är ju hur kul som helst att titta på olika samband och hur allt hänger ihop och påverkar varandra.

  • Procent i 8:an - De har egentligen pysslat med detta innan för ungefär ett år sedan men det brukar vara mycket som försvinner på ett år. Så vi kommer starta från grunden med att prata om vad procent är och innebär. Tänkte mig också ta lite exempel från ställen där det används (mat, statistik) och räkna fram lite olika intressanta fakta. Typ hur mycket socker som egentligen finns i läsk och hur mycket det kan bli på en dag och hur många procent av RDI det egentligen är.

  • Procent i 7:an - Här blir det ännu mer från grunden då de inte räknat så mycket med detta i mellanstadiet. Här kommer jag nog försöka hitta så många undervisningssätt som möjligt där eleverna måste prata. Just denna klassen är en väldigt tyst och försiktig klass som måste få möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig muntligt men framförallt sitt självförtroende i att våga.

Så ungefär så här ser nästa vecka ut. Vi får väl se hur planeringen kommer ändra längs med vägen. Den har en tendens att inte vara så statisk som den ser ut på pappret.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för at du tar itu med %:en. Det behövs :)

/Anonym ekonomilärare Gislaveds gymnasium

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: