måndag, oktober 18, 2010

Kycklinggratäng

Igår tog jag och Martin en riktigt lat-söndag. Sov länge, gick på söndagspromenad till sjön, fikade, åt god mat, tog det lugnt och avslutade dagen med att titta på en film. I vår frys brukar vi alltid se till att ha fläskkotletter, falukorv, köttfärs, fisk och kycklingfiléer. Problemet är bara att jag är ganska trött på kycklingfiléer. I alla fall om man bara steker dem. Så igår bestämde jag mig för att leta reda på ett nytt recept och hittade ett som var supergott (och säkert lika onyttigt). Här är det:



Kycklinggratäng

Ingredienser:

4 st kycklingfiléer

1 st tomat

1 kruka basilika

3-4 msk dijonsenap

2 dl vispgrädde

2 dl crème fraiche

Riven ost

Stek kycklingfiléerna så att de får en fin yta. Lägg de sedan i en ugnsfast form. Skiva tomaten tunt och lägg över kycklingen. Hacka bladen från basilikan och strö öer kycklingen. Rör ihop dijonsenap, vispgrädde och crème fraiche och hälla det sedan över kycklingen. Strö slutligen ost över och sätt sedan in gratängen i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter.



Efter maten bestämde vi oss för att titta på Gudfadern. Under första kursen denna terminen, när vi läste om sociala fällor och socialt kapital, så refererade en av kursböckerna till Gudfadern varpå jag insåg att jag faktiskt inte sett denna kultfilm. När jag var nere i Ullared för ett par veckor sen såg jag att de sålde en box med alla tre filmer och en skiva med extramaterial så jag köpte den. Sen har vi väntat in en dag då man var tillräckligt pigg och hade tillräckligt lång tid på sig (jag somnar i 95% procent av fallen när jag försöker titta på film). Igår kväll var perfekt och filmen var sjukt bra!

0 kommentarer:

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: