måndag, januari 12, 2009

Det är bra, bara lite döende?

Jag har en tendens att spendera alldeles för mycket tid vid msn. Jag sköter kontakten med familj, vänner, ovänner... you name it, därifrån. Häromdagen skrev en kompis ett meddelande och frågade hur det var.

-Det är bra, bara lite trött

När jag tittade tillbaka i mina andra konversationer insåg jag att det alltid är bra, bara lite trött/ont i hvuet/stressad osv. Det var dessutom likadant om jag kollade vad mina kompisar svarar. Hur kommer det sig att vi måste förminska det som inte är bra? Varför skriver vi inte bara rakt upp och ner hur vi faktiskt mår?

Det är som om man måste lämna lite utrymme för mottagaren att själv bestämma ifall man vill ta det på allvar. Man ger personen en chans att slippa konfrontera det faktum att allt inte är bra. För även om vi tycker att vi uppriktigt vill veta när vi frågar någon hur det är, förväntar vi oss oftast ett bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så kanske man inte riktigt vill verka "svag" är egentligen väldigt få som faktiskt vet om jag inte mår bra. Man vill ju att allt ska vara bra så då låter man de flesta få tro det. Kanske é bara jag.

Anonym sa...

Det är en svensk artighetsregel, man ska fråga hur personen mår och den personen ska svara att hon mår bra :)

Etiketter

Läser just nu:

Lyssnar på just nu:

Lyssnar på just nu:
INGET!! Någon som har något förslag?

Besökare


Besökare idag:
Besökare totalt: